PETRA OF AL BATRA JORDANIE

Jordanië heb ik helemaal doorkruist en is ook net zoals Syrië een complete schatkamer.

Maar ik wijd niet verder uit over Jordanië omdat ik het een onprettig land vond.

Maar uitzonderingen bevestigen nu eenmaal de regel en die regel is PETRA

Petra of Raqmu zoals de Nabateeërs Petra noemde ligt in Jordanië  omgeven door rotsen en heuvels.

Zoals boven te zien is zijn deze rotsen roodachtig van kleur.

De Nabateeërs of Nabateeën vormden een Arabisch volk dat in de klassieke oudheid leefde in het Midden-Oosten, grotendeels in het noorden van het Arabische schiereiland.

Hun koninkrijk besloeg delen van het huidige JordaniëSyriëSaoedi-Arabië en Israël.

Zij beschouwde Petra als hun hoofdstad vanaf de 4e eeuw.

Het was als een eindpunt van routes met wierook en hars vanuit Syrië, Jordanië, Jemen, Saoedi Arabië en de Romeinse rijken.

De Nabateeërs en hun stad vormde een mysterieus geheel. 

Volledig verborgen tussen hoge rotsen en maar 2 smalle toegangen SIQ'S genaamd was het nagenoeg niet te vinden. 

En ze hebben daar in alle rust en vrede een ongelofelijke stad gebouwd "nee fout" gehakt uit de voornamelijk rode rotsen.

Als je het niet gezien hebt kunnen ook de foto's niet aangeven wat daar te zien is.

In de 7e eeuw is de stad verlaten en vervallen tot een ruïne en alleen door plaatselijke bedoeïenen te vinden.

Pas in 1812 ontdekte de Zwitser Johan Ludwig Burckhard de stad en deed daar lange tijd over.

Zich voordoend als Indiër verwierf hij de goodwill en het vertrouwen van de bedoeïenen.

In 1885 is Petra toegelaten  tot Unesco wereld erfgoed en in 2007 kreeg het de titel een van de nieuwe wereld wonderen.

 

De  teksten zijn van mij zoals ze in mijn fotoalbum stonden. 

  

HOE KOM JE IN DE RODE STAD?

DAT is een hele klus,

Voordat je bij de toegangs kloof of siq bent moet je al een heel stuk lopen maar je kan/kon met een paard.

De siq zelf is al heel erg de moeite waard.

 

Alleen al om naar de ingang van de Siq te komen is een eind lopen dus een lief paardje brengt uitkomst.

Op de  foto rechts boven zijn de verblijf plaatsen van de Djin's de geesten van de Nabateeërs te zien.

Die zouden overal zijn. Er naast wat onduidelijke rots tekeningen rechts onder. De hele siq zit er vol mee.

Onder een Nabateeër met kameel. 

EN DAN WAT IS AAN HET EINDE VAN DIE NAUWE KLOOF?

Aan het einde van die nauwe doorgang!!! Je weet niet wat je overkomt.

ONGELOFELIJK NU NOG STEEDS.

DE STRAAT VAN DE URNEN.

KLEUREN VAN DE ROTSEN. ONDERSTE FOTO HEET HET ZIJDE GRAF.

Beetje moeilijk te zien daar dit ook papieren foto's waren. Maar dit theater is gewoon uitgehakt, smal en uitermate oncomfortabel om lang op te zitten. Maar ze deden het. Maar waarvoor?? dit is voor zover ik weet onbekend.  

Nog maar een rondje omdat het zo bijzonder is.

EN DAN!!!! DE WOESTIJN IN WADI RUM.

Slapen onder de sterren onder een overhangende rots. Rijden op een kameel, eten maken op een kampvuurtje en dat opeten rond dat vuurtje.

Een ongelofelijke sterrenhemel en alles zo vredig nou ja op de schorpioenen na dan maar die zijn ook ongelofelijk mooi.

Deze 2 samen Petra en Wadi Rum vergeet ik nooit meer. ADEMBENEMEND

 

HOE IS PETRA GEMAAKT EN WAAROM BLEVEN ZE DAAR?

De Wadi Rum waar de foto's van zijn is een van de redenen.

Er zijn vele Wadi's, droge rivier beddingen.

Maar water was er wel, verborgen onder de grond, en de Nabateeërs bouwden vele kanalen vanuit de Wadi's allemaal richting Petra waarna de watervoorziening geen probleem meer was.

Verder was dit echt het kruispunt van de karavanen uit verre oorden, lag strategisch en heel goed verborgen.

Deze 2 zijn hoogst waarschijnlijk de reden dat dit nomadisch volk op een plaats bleef. 

 

HET MAKEN VAN DE TEMPELS EN GRAVEN.

Ik heb dit geprobeerd te tekenen maar helaas dat werd niets daarom zal ik het proberen met letters over te brengen.

1-Ze hebben een gewone rechte rode rots, soms 2 dicht bij elkaar.

2-Aan de zijkant van die rots hakken ze een trap uit tot de hoogte die nodig is.

3-Dan hakken ze daar een horizontale richel waarop ze kunnen werken.

4-En dan hakken ze daar de bovenste punt van de tempel/graf met decoraties.

5-Als die klaar  hakken ze de volgende richel een stukje lager en gaan verder met de         tempel/graf.

En zo verder tot de hele tempel of graf klaar is richel voor richel en decoratie na decoratie.

Mocht de rots te smal zijn voor ook nog de trap werd de trap gehakt in een rots die dichtbij is en met een eventueel uitgehakte brug konden ze zo aan de horizontale richel beginnen.

Wat een karwei echt ongelofelijk maar wel te begrijpen HOE ze het gedaan hebben wat van de piramides en andere grote gebouwen uit de verre oudheid nog vaak onduidelijk is.

 

Misschien komt de tekening nog ooit.

En mogelijk nog meer informatie maar voorlopig,

 

                                            EINDE