DEZE HOLLANDSE MEESTERS IN HET HERMITAGE ZIJN ALLEN AFKOMSTIG UIT HET HERMITAGE SINT PETERSBURG.

 

21-11-2017 Met Hans een geweldig bezoek gebracht.

2 hele verdiepingen vol waaronder vele Rembrandts, Ferdinand Bol en Jacob van Ruysdael Gerard Dou maar ook vele voor mij onbekenden.

Ook vele bokalen in porselein en goud van klein tot sommige zeer groot waar ik gemakkelijk in kan.

Vele zijn daar gekomen door toedoen van Peter de Grote die een zwak had voor Nederlandse kunst en veel heeft meegenomen en meteen maar de rest van de tsaren heeft aangestoken waaronder Catharina de Grote.

Dus Philips II is niet de enige die veel heeft meegenomen (Bosch Jeroen).

Het was een pracht van een tentoonstelling. 

 

DIT VERSLAG IS VAN MIJ HOE IK HET BELEEF EN WAT IK ER VAN HEB GELEERD.

Deze 3 paneeltjes zijn van Rembrandts leerling Gerard Dou.

Die zich ontwikkelde als een Leidse fijnschilder.

Deze 3 paneeltjes horen bij elkaar en zijn zeer bijzonder daar er bijna geen werk van Dou is wat naakt voorsteld.

Ze zijn gekocht door Catharina de Grote en noemde het haar appeltjes.

Catharina de Grote heeft het Hermitage Sint Petersburg gesticht.

En zelfs voor haar maatstaven voor een record bedrag.

SCHUTTERSSTUKKEN.

Schutterstukken heb ik altijd al heel mooi gevonden.

Vanuit Rusland zijn 2 schutterstukken van Jacob Dirksz. gekomen.

De meeste schutterstukken zijn eigenlijk portretten  misschien ter meerdere eer en glorie van de geportretteerde maar ook om overal op te hangen in hun en andere gebouwen.

De eerste schuttersstukken zijn nog wel wat simpel van kledij, laat nog wel een beetje hun vissers afkomst zien.

Maar de latere stukken de kinderen en kleinkinderen van deze schutters gaan er met sprongen op vooruit wat rijkere kleding betreft.

Ook de schuttersstukken in vol ornaat zijn er talrijke maar ook al zitten ze niet allemaal op een rijtje het zijn portretten.

Hieronder volgen de 2 schuttersstukken van Dirk Jacobsz.

Ter vergelijking (dus niet aanwezig op de tentoonstelling) 2 andere schuttersstukken en die zijn geleend van google.

Schutterstuk Frans Hals veel rijker van kleding en duidelijk een portret. Die rijkere kleding en schutterstukken komen dus voornamelijk van de Noordelijke Nederlanden het VOC deel.

Een schuttersstuk of doelenstuk (van doelen, een plek waar boogschutters oefenden) is een geschilderd groepsportret van de leden van een schuttersgilde. Het genre werd uitsluitend in de Nederlanden beoefend in de 16e en 17e eeuw. Het oudst bekende schuttersstuk werd vervaardigd door Dirck Jacobsz

Dat zijn dus de 2 bovenste schilderijen.

Maar de schutters waren eigenlijk burgerwachten die s'nachts de stad veilig moeten houden.

En niet alleen maar mooi en rijk de muren van gebouwen moesten versieren.

Er is maar een schutterstuk in mijn ogen die dat ook echt vertolkt en dat is de NACHTWACHT van Rembrandt.

Daar zie je de mannen door de stad lopen kijkend en oplettend met alleen maar een lampje om te zien wat ze doen.

Waar een kindje of jonge vrouw tussen door loopt hoogstwaarschijnlijk op zoek naar het hondje of poesje rechts onder.

 

 

FLORA

Deze Flora hangt inderdaad in Sint Petersburg kon het bijna niet geloven dacht echt dat ik haar in het rijks museum had gezien.

Maar het raadsel is opgelost hij heeft meerdere Flora's geschilderd allen van zijn vrouw Saskia van Uylenburg.

En de Flora die ik ken hangt in de National galerie in Londen.

Deze Flora vertolkt de verwachtingen van Rembrandt.

Ze is de vruchtbaarheids godin.

Aangezien ze duidelijk zwanger is zal dat de verwachting niet zijn.

Maar ze straalt rijkdom uit en een goed leven en geluk.

Dat zijn de verwachtingen van Rembrandt.

Wat ook een hele tijd zo geweest is maar dat draaide en hij verloor zijn vrouwen, zijn kinderen en op het einde ook zijn geld.

Flora van Rembrandt van Rijn Hermitage Sint Petersburg.

 

TWEE PORTRETTEN.

Expressies, onderdeeltjes alles in detail zo mooi dat je er van kan huilen maar dat doe je niet in een museum dus alleen maar kijken en genieten.

Want deze 2 gaan weer terug naar Sint Petersburg en zie ik ze nooit meer en dat is heel erg.

Ze heten OUDE JOOD en OUDE MAN IN HET ROOD. 

Van de laatste is de lijst ook al meer dan de moeite waard.

Ze stralen beide ouderdom en een zeer bewogen leven uit je zou ze zo willen troosten.

Rembrandt leefde in de Jodenbuurt dus hij zal er ongetwijfeld vele kennen en vele modellen hebben gevonden.

De gespleten baard en baret duid op een jood uit Aziatisch oost Europa.

Hij zit daar bedachtzaam wegdromend in het verleden en toch helder en alert.

De oude man in het rood zit in het volle licht met de handen gevouwen.

Prachtig.

 

KLEUREN

Er is ook een schilderij vol met de prachtigste vogels.

En de tekst die er bij hoorde was voornamelijk over de kleur pigmenten die over het algemeen ZEER duur en ZEER moeilijk te verkrijgen zijn.

Als ze dan al in Nederland aankomen is dat voornamelijk in Amsterdam.

Het gaat b.v. vooral om blauw en purper.

De LAPIZ LAZULIE komt b.v uit Afghanistan en het purper komt van de purperslak.

Helaas heb je voor een gram vele duizenden slakken nodig.

Het schilderij van de vogels bevat maar een beetje blauw en een zweepje van purper.

 

DE BOKALEN.

 

NOG EEN LANDSCHAP.

Ik vind dit landschap zeer natuurgetrouw.

Ook de figuur die er in staat is natuurlijk niet te groot of te klein.

Toch is dit VOOR BARBIZON.

Maar misschien zijn het de kleuren van de bomen die het toch niet helemaal natuurlijk maken.

 

 

                                                      EINDE